de març 05, 2009

Exposició “Guerreras en tiempos de paz”


Divendres 27 de Febrer

Visito la exposició “Guerreras en tiempos de paz” al centre cultura de Sollana.

Aquesta exposició col·lectiva esta realitzada per les internes del Modul 2 del Centre Penitenciari de Picassent, en el Taller Arco iris Ríe.


Una pintora que col·labora amb la Cari al taller em passa a buscar per benimaclet a les 15h. Recollim a una altra pintora per Blasco Ibañez i marxem cap a Sollana. Després de rotondes, polígons industrials, camps de cultiu... arribem a un poblet tranquil, entrem en un restaurant on el grup de preses, la Cari, els educadors de la presó i més gent estan acabant de dinar. Fem un café.


Estic una mica nerviosa, tant de temps amb el projecte escrit de “Dones i presó” i ara tenia a quatre dones davant meu. Totes elles eren gitanes, d’entre 40 a 60 anys. Ens presentem, em somriuen.

Riuen força, fan algun comentari de la presó.


Sortim del restaurant i anem cap a un parc a descansar abans de la inauguració. Dos de les dones es posen a passejar del braç agafades. Alguns educadors i la Cari comenten que passegen anant i venint, anant i venint com en el pati de la presó.

Diuen que és una qüestió de costums.

Una de les dones és força divertida i fa riure a les altres.

Se les veu una mica descol·locades, i es nota que entre elles hi ha una bona complicitat.

La Cari m’explica que totes les preses volien sortir fora, però que hi ha algun problema a la presó i finalment només han estat quatre.


Jo vaig xerrant, però sobretot observo la situació, les dones...

S’apropen les 18:30 i comencem anar cap al Centre cultural de Sollana.


L’exposició ja esta preparada, quadres de colors molt vius pengen de les parets. Les preses i alguns educadors parlen d’algun quadre. Diuen que algun d’ells defineixen perfectament a la seva autora.


S’asseuen en unes cadires, se les nota cansades. Els faig algun retrat.

Comença a arribar gent, se saluden amb tothom. Alcaldessa de Sollana, si ho vaig entendre bé el director de la presó de Picassent...


Fan un petit discurs, rescato unes paraules:

“Aquests quadres no són per mirar-los, són per reflexionar”


Al cap d’una estona marxem a agafar el cotxe i cap a València.

Vaig mirant la llum del paisatge i faig algunes fotografies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada